Hemmagjord glass.

De senaste veckorna har jag hafte tt enormt sug efter godis och glass eller socker över huvudtaget, vet ej inte varför.. men jag får vissa cravings ibland så jag bara måste ha något sött och ibland vill jag inte ha något sött alls.. (och nej jag är inte preggo) Men igår blev jag sjukt sugen på glass, och tyvärr så har jag inte någon glassmaskin så man får göra det bästa av situationen och improvisera lite :)
 
Såhär gjorde jag min snabba vanilj och choklad glass:
 
2 ägg
(separera äggula och vita)
Florsocker
(det är lite efter smak och behag, beroende på hur sött man vill ha det)
Vaniljsocker
(ca 1 tesked)
Grädde ca 1 dl
(beroende på hur mycket glass man vill ha)
Kakao
(efter smak och behag beroende på hur mycket chokladsmak man vill ha)
 
1. Börja med att separera Äggula och Äggvita och lägg i äggulan i en bunke,
men spara äggvitan för den ska vi ha senare.
2. Tillsätt Florsocker och vispa med elvisp tills det blir en "smet"
3. Häll i grädde och vispa tills den blivit någorluna fluffig
4. Häll i Vaniljsockret
5. Vispa lite till..
6. Ta en ny bunke och vispa upp äggvitan tills den är lite mer "rinning"
7. Häll i den vispade Äggvitan i Gräddsmeten och vipsa upp igen.
8. Häll i halva smeten i en form med bakplåtspapper (då glassen blir en aning seg)
9. I den resterande smeten tillsätter du så mycket kakao du vill ha och vispa upp igen
10. Häll i kakaosmeten i samma form som vaniljsmeten och blanda runt..
11. In i frysen ett par timmar tills den stelnat.
 Klart!
 
Som jag sa tidigare så blir glassen väldigt seg och kan vara svår att få loss från pappret, men med lite styrka och tålamod så går det. Men denna variant är nästan som riktig glass, men den är supergod och när den har smällt lite blir den helt awsome!
 
såhär ser (såg) min vanilj och chokladglass ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback







RSS 2.0